Search

Monday 27 February 2012

FUNGSI SYNCHRONIZE OPERA

Synchronize Opera merupakan servis yg membolehkan kita melindungi bookmarks dan speed dials secara online.

Contohnya,kalau selama ni korang guna browser Opera Mini 4.2 tapi tiba2 secara tak sengaja korang terpadam browser tu,maka tanpa synchronize Opera,segala bookmarks dan speedials yg korang simpan dlm Opera Mini tu akan terhapus sama.

Tapi kalau korang guna servis synchronize Opera ni,korang tak perlu takut sebab segala bookmarks dan speed dial korang boleh dikembalikan hanya dgn login di Opera Mini Link.

>>Untuk Opera Mini versi 4.2,4.3 dan 4.4 : buka Opera Mini korang,pada startpage,tengok bahagian bawah,kat situ ada link dgn tulisan : synchronize Opera.Tekan link tu.




Kemudian klik sign up dan isilah form2 yg dikehendaki.Nanti dia akan cakap,"synchronization successful," maksudnya dah berjaya.

>>Untuk Opera Mini versi 5 dan ke atas : buka Opera Mini korang tu.Pergi ke setting --> opera link --> isi maklumat yg diminta pastu tekan sign up kalau korang nak daftar akaun Opera Mini sendiri.seperti pic kat bwh nie..




Tapi,kalau korang dah ada akaun My Opera atau nak guna akaun yg aku dah sediakan kat atas tu,klik "I have an account."
Kalau bila2 masa korang ada Opera Mini baru,klik je synchronize Opera tu dan login,maka semua bookmarks dan speed dials dari Opera Mini lama akan dibawa ke Opera Mini baru korang tu.
Sekarang selagi korang tak sign out,setiap kali korang simpan bookmarks,automatik ia akan di-synchronize.
Kalau korang nak buka bookmarks yg dah di-synchronize tu pada browser lain,korang hanya perlu masuk ke link.opera.com --> pastu login --> klik folder Opera Mini dan kat situ dia akan tunjuk semua bookmarks yg korang dah synchronize.

so smua bookmark yg korang save akan tersimpan....... good luck!!! contoh:

No comments:

Post a Comment